اعضای این کمیسیون متشکل از چند وزیر مرتبط با امور اقتصادی و معیشتی است که مصوبات آن در محدوده قوانین پس از تایید رئیس جمهور لازم الاجراست. متاسفانه چندی پیش هیئت وزیران، وزیر راه و شهرسازی را از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت حذف کردند، این در صورتی است که وزارت راه و شهرسازی یکی از مهمترین وزارتخانه هایی است که در سطوح خرد و کلان اقتصاد کشور تاثیرات بسیار زیادی دارد و زندگی و معیشت مردم به تصمیمات و سیاست گذاری های این وزارت خانه گره خورده است.
این تصمیم هیات وزیران از چند جهت قابل بررسی است:
هیات وزیران دولت یازدهم با اهیمت اقتصادی وزارت راه و شهرسازی آشنا نیستند و نمی دانند که بخش راه و ترابری یکی از اصلی ترین بخش هایی است که زمینه رشد اقتصادی را فراهم می کند و بخش مسکن به عنوان یک لکوموتیو اقتصادی با اثرات درون بخشی و برون بخشی بر اقتصاد کشور می تواند رونق و رشد اقتصادی را به فراهم کند که در جدول زیر بخشی از تاثیرات و اهمیت اقتصادی معیشتی مسکن بیان شده است:
از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که اعضای هیات دولت اهمیت اقتصادی بخش مسکن را می دانند و دلیل حذف آخوندی از کمیسیون اقتصادی دولت، عدم کارایی لازم این وزیر سیاسی در جلسات کمیسیون اقتصادی است.
متاسفانه برخورد های سیاسی و عدم کارایی صحیح آخوندی، باعث شده تا طی سه سال اخیر مسکن از رکود شدید خارج نشود و تولید مسکن به شدت کاهش یافته است که این مساله باعث تعطیلی و رکود 102 صنعت وابسته به مسکن و بیکاری بسیاری از مردم شده است.
عدم تولید و عرضه مسکن در شرایط کنونی منجر به افزایش شکاف بین عرضه و تقاضای بازار مسکن شده است که پیامد آن افزایش نجومی قیمت مسکن در آینده نزدیک است که این مساله زنگ خطری بزرگ برای کشور است که مردم و دولت بعدی را به شدت دچار مشکل خواهد کرد.
بنابراین هیات دولت به جای حذف وزیر راه و شهرسازی از کمیسیون اقتصادی دولت باید با علم به اهمیت درون بخشی و برون بخشی عملکرد این وزارت خانه و اثرات رکود شدید حاکم در بخش مسکن بر اقتصاد کشور، اهتمام بیشتری به این وزارت خانه داشته باشد.
ابوالفضل نوروزی-کارشناس مسکن و برنامه ریزی شهری